آرچی تاچ فعال در ساخت سازه های ترکیبی

آرچی تاج فعال در زمینه ساخت سازه‌های ترکیبی شیشه و فلز، استیند گلس و فری‌فرم با 15 سال سابقه درخشان

آرچی تاچ فعال در ساخت سازه های ترکیبی

آرچی تاج فعال در زمینه ساخت سازه‌های ترکیبی شیشه و فلز، استیند گلس و فری‌فرم با 15 سال سابقه درخشان

گروه فنی و مهندسی آرچی تاج با مدیریت جناب آقای مهندس جامه بزرگ و سرکار خانم توت‌زاری، همراه با کارکنان و کارشناسان خبره، به مدت 15 سال است که در زمینه سازه‌های خاص و ترکیبی فعالیت دارد. این فعالیت در طول این سال‌ها با نام‌های متفاوتی انجام شده است و امروز این کوله‌بار تجربه با نام تجاری آرچی تاج توانسته بزرگترین مجموعه‌ای باشد که در زمینه ساخت سازه‌های ترکیبی شیشه و فلز، استیند گلس و فری‌فرم فعالیت خود را در ایران و خارج از ایران توسعه دهد.

۱۹ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

استیندگلس

تاریخچه شیشه گری

اولین شیشه‌هایی که به دست بشر ساخته شد، به 3500 سال پیش بازمی‌گردد، وقتی که ظروفی از جنس شیشه به دست مصریان و مردم بین‌النهرین ساخته شد و شیشه و شیشه‌گری را وارد تاریخ بشر کرد. برخی مورخان ساخت اولین شیشه را مربوط به 5000 سال پیش از میلاد می‌دانند که در نزدیکی کشور سوریه امروزی اتفاق افتاد.

مطمئناً شیشه‌ای که در آن روزگار برای ساخت وسائل زینتی یا ظروف به کار می‌رفت، شیشه‌ای ابتدایی و غیر شفاف بود که از صیقل دادن برخی سنگ‌ها ساخته می‌شد و با شیشه امروزی تفاوت‌های بسیار داشته.

چیزی که مشخص است، حکایت از قدمت این ماده‌ی ارزشمند و تاثیرگذاری آن در زندگی انسان از گذشته تا کنون دارد.

با پیشرفت بشر و تولید ابزارهای جدید و کسب تجربه در این زمینه،فن شیشه‌گری رفته‌رفته مراحل ترقی را طی کرد، طوری‌که تا سال 300 پیش از میلاد، کوره‌های شیشه‌گری در مصر،سوریه و کشورهای همجوار مدیترانه ساخته شد و دوران جدیدی در زمینه تولید و به کارگیری شیشه آغاز شد.

تاریخچه استفاده از شیشه‌های رنگی

استفاده از شیشه های رنگی در ساخت ابزارهای زینتی از دوران باستان در بین مصریان و رومیان رواج داشته است. نمونه بارز هنر مردمان این دوره جام "لیکرگوس" است. این جام که از شیشه ساخته شده است دارای یک خاصیت اعجاب‌انگیز است.اگر نور داخل جام را روشن کند، جام به رنگ قرمز دیده می‌شود و اگر از بیرون به آن نور تابیده شود، جام به رنگ سبز روشن دیده می شود.

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

گنبد استین گلاس

در معماری قدیم و سنتی ایرانی استفاده از گنبد ها همواره مورد توجه طراحان داخلی بوده است. گنبد ها در اماکن مهم و تجاری می توانند ابهت خاص و زیبایی بی نظیری اضافه کنند. اما نکته ای در ساخت گنبد ها قابل توجه است این است که در گذشته از گنبد های گچ کاری شده استفاده می کردند اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی معماران و طراحان گنبد ها را از طریق تکنیک استین گلاس طراحی و اجرا می کنند.

گنبد های استین گلاس علاوه بر کاربرد ها و عملکردی که دارند نوعی المان دکوراتیو در طراحی و دکوراسیون داخلی می باشد که در اماکن تجاری تفریحی همچون هتل ها، شرکت ها و سازمان های بزرگ و حتی مجتمع های مسکونی بزرگ می توانند دکوراسیونی متفاوت و شیک را ایجاد کنند.

گنبد استین گلس در طرح ها و اشکال مختلف طراحی و اجرا می شوند.این گنبد ها را می توان متناسب با هر سبکی طراحی کرد. گنبد های استین گلس از تکه شیشه های رنگی با اشکال مختلف که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل شده است که باعث پخش شدن نور طبیعی به فضای داخلی با رنگ های مختلف می شود که شاید بتوان گفت همین عملکرد است این نوع گنبد را از سایر گنبد ها در معماری داخلی متمایز می کند.

در این مطلب سعی داریم مزایای گنبد های استین گلس را مطرح کنیم و در نهاییت آن را با گنبد های گچ کاری شده مقایسه کنیم پس با ما همراه باشید….

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی

یکی از مهم ترین موارد دکوراسیون داخلی رنگ می باشد. رنگ به دکوراسیون داخلی روح می بخشد ارتباط روانی با افراد برقرار می کنند. در اصل می توان گفت که رنگ ها منبع انتقال احساس در فضا می باشند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب از جهت روانشناسی کار مهمی در دکوراسیون داخلی می باشد. علاوه بر انتخاب رنگ، ترکیب رنگ ها با یکدیگر از موضوعات مهم در دیگر در بحث انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی می باشد. ایجاد هماهنگی بین رنگ دیوارها، پنجره ها، پرده ها، مبلمان و المان های دکوراتیو خانه نیز بسیار مهم می باشد چرا که هماهنگی و یکپارچگی در دکوراسیون داخلی از جمله اقدامات لازم می باشد.

هر یک از رنگ ها تاثیرات روانشناسی در افراد دارند که باید در انتخاب آن ها دقت کافی داشت . به همین جهت در این مطلب به بررسی تاثیرات روانشناسی برخی رنگ های پرکاربرد پرداخته ایم تا با شناخت تاثیرات آن ها رنگ مناسب را برای دکوراسیون داخلی خود انتخاب کنید.

تاثیرات رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید

رنگ سفید را می توان نماد آرامش و پاکی دانست. این رنگ از پرطرفدارترین رنگ ها در دکوراسیون داخلی می باشد که اکثرا از رنگ سفید برای پوشش دیوار ها، سقف و کف استفاده می کنند. رنگ سفید باعث دلبازی و بزرگتر شدن فضای داخلی می شوند. از رنگ سفید اغلب برای رنگ پس زمینه استفاده می شود.

اگر یک اتاقی را کاملا با رنگ سفید پوشش داده اید از مبلمان رنگی استفاده کنید چرا که نوعی کنتراست و تضاد ایجاد می کند که همین نوعی تکنیک در دکوراسیون داخلی می باشد و باعث جذابیت فضا می شود.

رنگ سیاه

در دکوراسیون داخلی رنگ سیاه را نماد قدرت و رسمیت می دانند. رنگ سیاه یا مشکی نوعی رنگ خنثی به شمار می رود که آن را می توان با سایر رنگ ها ترکیب کرد. از ترکیب رنگ سیاه و سفید اغلب برای پوشش کف و سقف استفاده می شود که باعث بزرگ دیده شدن فضا می شود.

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

درب در دکوراسیون داخلی

درب ها یک المان دکوراتیو در دکوراسیون داخلی

درب ها در دکوراسیون داخلی در مدل ها ، طرح ها و متریال های مختلفی موجود می باشند. درگذشته چوب ابتدایی ترین متریال برای ساخت درب و پنجره بوده است اما به مرور با گذشت زمان برای ساخت درب ها از متریال دیگر استفاده کردند.

در اصل می توان گفت که درب ها یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش در دکوراسیون داخلی می باشد. درب ها نیز مانند پنجره ها می توانند علاوه بر عملکرد کاربردی که دارند نوعی المان دکوراتیو باشند که موثر در دکوراسیون داخلی می باشند.

انتخاب درب مناسب و متناسب با سبک دکوراسیون داخلی شما می تواند تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی شما بگذارد.بنابراین در انتخاب درب موردنظر و مناسب موارد زیر را باید در نظر داشته باشید:

  • سبک دکوراسیون داخلی
  • نوع متریال مورد استفاده
  • عایق بودن صدا
  • چرخش درب

شاید اینطور بنظر برسد که سبک درب تاثیر زیادی در سبک منزل ایجاد نکند اما بهتر است برای ایجاد تعادل و هماهنگی این تناسب را برقرار کنید.

درب های پر از تزیین و سنگین برای فضاهای بزرگ و مجلل (سبک کلاسیک ) مناسب است چرا که اگر از این مدل درب ها در اتاق های کوچک استفاده کنیم فضا کوچک تر خواهد کرد.

تعیین چرخش درب از موارد دیگری است که در هنگام انتخاب درب باید به آن توجه کرد تعیین اینکه چرخش درب به سمت راست یا چپ باشد مشخص می کند که لولا ها و دستگیره ها در کجا و چه سمتی قرار بگیرند.

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

مدل پنجره

پنجره ها در سبک های مدرن و کلاسیک موجود می باشند. امروزه برای انتخاب مدل های پنجره برای خانه های مسکونی هیچ محدودیتی وجود ندارد. پنجره ها در انواع سبک ها با متریال های متفاوت و با کیفیت وجود دارند.

در این مطلب قصد داریم مواردی را جهت انتخاب مدل پنجره برای خانه های مسکونی بررسی کنیم.

پنجره یکی از مهم ترین المان های تاثیر گذار در نمای خارجی یک ساختمان می باشد. از عوامل ابتدایی که باید در هنگام انتخاب پنجره به آن توجه کنید شامل شرایط آب‌ و هوایی، میزان و جهت تابش آفتاب، جهت و شدت وزش باد و عواملی از این قبیل می باشد.

انتخاب مدل پنجره از این جهت مهم می باشد که نمی توان به سرعت آن را تعویض و تغییر داد به همین دلیل باید در انتخاب آن دقت داشته باشیم.

راهنمای انتخاب مدل پنجره برای خانه های مسکونی

برای انتخاب مدل های پنجره مناسب برای منزل خود انواع مدل های پنجره ها را بررسی می کنیم تا بسته به ویژگی های آن ها و مطابقت با سبک منزل یکی از آن ها را انتخاب کنید.

پنجره‌های بلند و قدی

این مدل پنجره ها فضای داخلی را به شدت روشن و دلباز می کنند. این مدل پنجره ها مناسب برای خانه هایی به سبک مدرن می باشند. پنجره های قدی به تنهایی نوعی المان دکوراتیو نیز در فضای داخلی محسوب می شود که بدون پرده نیز زیبایی خود را دارد اگر هم مایل به نصب پرده باشید پرده ساده ، تک رنگ (بهتر است رنگ پرده را روشن انتخاب کنید) و حریر باشد.

برای بهتر دیده شدن پنجره های قدی بهتر است جلوی این مدل پنجره ها وسایلی مانند مبل قرار ندهید چرا زیبایی آن به چشم نمی آید.البته نکته ی مهمی که در این نوع از پنجره ها وجود دارد این است که این نوع مدل برای خانه هایی به طور مستقیم از نور خورشید بهره می گیرند مناسب نیست بهتر است از این مدل برای خانه های کوچک استفاده کرد.

از ویژگی های مهم پنجره های قدی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

·ایجاد گستره ی دید وسیع به محیط بیرون

·ورود نور طبیعی به فضای داخلی

·تهویه و گردش هوا به شکل مناسب

·کاهش مصرف نور مصنوعی

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

تاثیر پنجره در دکوراسیون داخلی

مهم ترین تاثیر پنجره در دکوراسیون داخلی تامین نور طبیعی در فضا می باشد. پنجره ها در انواع و طرح های مختلف موجود می باشند که می توانند علاوه بر کاربرد یک نوع المان تزیینی در دکوراسیون داخلی باشند. در ادامه چند مورد از تاثیر پنجره در دکوراسیون داخلی را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر پنجره در دکوراسیون داخلی

تامین نور طبیعی

همانطور که در ابتدا گفته شد تامین نور طبیعی از مهم ترین تاثیرات و کاربردهای پنجره می باشد. نور طبیعی از مهم ترین عوامل در دکوراسیون داخلی می باشد چرا که تاثیر مستقیم در روحیه افراد می گذارد. اغلب خانه هایی که تاریک هستند دلگیر هستند و کوچک دیده می شوند. اما نور طبیعی باعث دلباز دیده شدن خانه می شود.

اگر پنجره از نوع استین گلس باشد نور را با رنگ های مختلف در فضا پراکنده می کند. پنجره استین گلس علاوه بر حفظ حریم شخصی باعث عبور نور طبیعی نیز می شود. این نوع پنجره ها بهترین گزینه برای دکوراسیون داخلی می باشند چرا که نوعی المان دکوراتیو شیک محسوب می شوند.

تکمیل فضا

سعی کنید پنجره ای را انتخاب کنید که فضای شما را تکمیل کند. در هنگام طراحی نقشه ی خانه خود به محل قرار گیری پنجره ها حتما توجه داشته باشید. در فضاهایی با سقف بلند از پنجره ها کلرستوری استفاده کنید این نوع پنجره ها در بالاتر از سطح زمین قرار می گیرند. در اتاق های کوچک نیز می توان از پنجره هایی با ارتفاع کم از کف استفاده کنید.

همچنین توجه داشته باشید پنجره ای که انتخاب می کنید متناسب با سبک دکوراسیون داخلی شما باشد.

ایجاد یک منظره ی زیبا در محیط بیرون

بهتر است یک منظره ای از طبیعت را در بیرون پشت پنجره ایجاد کنید.پنجره ها می توانند به شما این اجازه را دهند که مناظر بیرون را به داخل خانه ی خود بیاورید. در ابتدای طراحی مشخص کنید که چه نوع منظره ای را می خواهید ایجاد کنید سپس از طریق آن نوع و سبک پنجره را انتخاب کنید.

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

انواع سقف های کاذب

سقف های کاذب بر اساس نوع متریال می توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند که بر اساس نوع سبک دکوراسیون و نوع سلیقه می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد.

در این مطلب انواع سقف های کاذب را معرفی و بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید….

انواع سقف های کاذب

سقف کاذب رابیتس

رابیتس یکی از رایج ترین انواع سقف های کاذب می باشد. این نوع سقف کاذب از نوعی ورقه های مشبک که از جنس گالوانیزه می باشند ساخته می شوند. به طورکلی سقف رابیتس از نبشی، میلگرد و ورقه های مشبکه که به آن لایه رویه نیز گفته می شود تشکیل شده است.هنگام نصب در روی سقف اصلی توسط سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی متصل می شود.

سقف کاذب رابیتس در دو نوع در بازار موجود می باشد:

  • برجسته
  • مسطح

نوع برجسته متناسب برای دهانه های بزرگ و برعکس نوع مسطح متناسب با دهانه های کوچک می باشد.

مزایای سقف رابیتس:

  • دسترسی راحت به مصالح
  • طرح پذیری متنوع

معایب سقف رابیتس:

  • مصرف زیاد گچ
  • وزن زیاد
  • سرعت اجرای پایین

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

سقف کاذب

سقف کاذب چیست ؟

سقف کاذب یک نوع پوشش برای ایجاد دکوراسیون سقف اصلی می باشد که از این جهت جایگاه ویژه ای در معماری داخلی پیدا کرده است و اکثر مردم برای طراحی دکوراسیون داخلی خود از آن ها استفاده می کنند. سقف کاذب در زیر سقف اصلی نصب می شود به همین دلیل سقف های کاذب را با نام سقف دوم نیز می شناسند. این پوشش به اسکلت ساختمان (سقف اصلی و دیوارها)متصل می باشد و سازه اصلی بار آن را تحمل می کند.

سقف های کاذب در شکل های مختلف موجود می باشند. اما مهم این است که در هر شکلی که باشند باید از مصالح سبک ساخته شوند. این نوع سقف ها می توانند جایگزین مناسبی برای گچ کاری محسوب شوند.

یکی از قابلیت های مهم  این نوع سقف ها ایجاد نورپردازی دکوراتیو می باشد که باعث ایجاد فضایی دکوراتیو و دلنشین می شود.

از مهم ترین کاربردهای سقف های کاذب می توان به دو مورد مهم اشاره کرد. اول اینکه تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی یک خانه یا یک محیط اداری می گذارد دوم اینکه باعث پوشاندن انواع سیستم های تاسیساتی می شود.سقف های کاذب مناسب برای فضاهای بزرگ می باشد. چرا که سقف های کاذب باعث کوتاه تر شدن سقف می شود.

جنس این نوع سقف ها از انواع متریال مختلف می باشد که می تواند شامل  PVC، آهن، گچ، چوب، فلز، طلق، آلومینیوم، آهن، کامپوزیت، صفحات فلزی روکش دار، شیشه و یا ترکیبی از این متریال ها باشد.

کاربرد های سقف های کاذب :

  • نوعی عایق صوتی و حرارتی
  • کاهش ارتفاع سقف
  • استحکام سقف
  • ایجاد دکوراسیون داخلی زیبا
  • پوشاندن تاسیسات و تجهیزات

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

استین گلاس

استین گلاس چیست؟

در اصل استین گلس یک نوع تکنیک می باشد. متریال اصلی استفاده شده در آن شیشه می باشد. اما تفاوت آن با سایر المان های طراحی داخلی این است که در این تکنیک تکه های شیشه های رنگی توسط یک سازه ی فلزی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

به همین دلیل استین گلس می تواند آثار هنری بسیار زیبایی را به وجود آورد. در واقع در آن تکه های شیشه با توجه به طرح از قبل آماده شده در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در یک محصول بدست آمده از استین گلس از تکه شیشه ها با رنگ های مختلف استفاده می شود.

قابل ذکر است که المان هایی که با استین گلس ساخته می شوند دارای مقاومت کافی می باشند. آن هم به دلیل سازه ی فلزی می باشد که شیشه ها در بین آن ها قرار گرفته است.

از تکنیک استین گلس می توان در ساخت نورگیر های شیشه ای سقفی، گنبد شیشه ای، درب ورودی، پنجره و حتی ساخته لوستر بهره برد.

استین گلس یک روش نوین در طراحی داخلی می باشد که باعث ایجاد زیبایی منحصر به فرد در فضا می شود. به دلیل استفاده از شیشه های رنگی در روش استیند گلاس نور رنگی به اطراف پخش می شود که زیبایی آن را دوچندان می کند.

مهم ترین قدم در ساخت استین گلاس طراحی آن می باشد چرا که تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی خواهد گذاشت. در قدیم از استین گلاس اکثرا در مکان های مقدس مانند مساجد، معابد و کلیسا ها استفاده می شد اما امروزه با گسترش این هنر و زیبایی خاصی که در دکوراسیون داخلی ایجاد می کند مورد استفاده در ساختمان ها، منازل مسکونی، هتل ها و متجمع های تجاری و تفریحی قرار می گیرد.

طرح های استین گلس بسیار متنوع و متناسب با همه ی سلیقه ها و سبک ها موجود می باشد.

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج
  • ۰
  • ۰

سازه های فولادی

سازه چیست ؟

سازه یک ساختار معماری می باشد که پایه و اساس یک ساختمان را می سازد. سازه ها بخش عظیمی از حجم بارهای وارده را تحمل می کند. درواقع می توان گفت که سازه ها حافظ فرم خارجی اجسام در برابر بارهای وارده می باشد.

سازه ها را می توان به چند نوع تقسیم کرد :

سازه آزاد: به زمین متصل نیست مانند هواپیما

سازه دائمی: مانند ساختمان ها و پل ها (متصل به زمین است.)

سازه موقت: مانند غرفه های نمایشگاهی

سازه فولادی :

اولین بار در سال 1777 بود که از فلز در مصالح سازه ای ساختمان استفاده شد. نخستین بار از طریق چدن یک پل قوسی شکل ساخته شد. پس از آن استفاده از فلز در ساخت سازه ها رواج پیدا کرد. به مرور از آهن کم کربن که قابلیت شکل پذیری داشت به استفاده از فولاد  در ساخت سازه ها روی آورده شد.

امروزه استفاده زا فولاد در ساخت سازه های ساختمانی بسیار گسترش یافته است تا جایی که می توان گفت فولاد یکی از پرکاربردترین و مهم ترین مصالح ساختمانی می باشد.

مزایا و معایب سازه های فولادی

مزایای سازه‌های فولادی

  • خواص مکانیکی مناسب
  • استحکام بالا
  • مقاومت زیاد در مقابل کشش و فشار
  • کنترل کیفیت بالا
  • امکان توسعه‌ی سازه
  • امکان پیش ساخته کردن قطعات
  • سرعت نصب بالا
  • فضای اشغالی کمتر

معایب سازه‌های فولادی

  • حساس در برابر رطوبت
  • زنگ زدگی
  • مقاومت کم در برابر حریق

انواع سازه‌های فولادی

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • آرچی تاج